Bahagian
I
Tarikh : 17
OKTOBER 2011
Masa : 0930
– 1000
Kelas : TAHUN
1
Bilangan pelajar : 31
orang
Mata Pelajaran : Matematik
Bidang : Sukatan dan Geometri
Tajuk : ISIPADU CECAIR
Standard Kandungan : Murid-murid
dibimbing untuk:
Menggunakan unit relatif untuk
isipadu ceccair.
Standard
Pembelajaran : Murid-murid berupaya untuk :
i )
membuat pengukuran isipadu cecair menggunakan
unit bukan piawai .
ii)
membanding dua atau lebih isipadu cecair
menggunakan unit bukan piawai .
Objektif pelajaran : Pada akhir sesi pengajaran dan
pembelajaran ini,
murid-murid dapat :
a) Membuat pengukuran isipadu cecair dengan menggunakan unit bukan
piawai .
b) Membanding isipadu cecair
menggunakan unit bukan piawai .
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid-murid
telah mengenalpasti bekas yang dapat mengisi banyak atau sedikit air .
Nilai : Bekerjasama,
kejujuran.
Bahan
Bantu Mengajar : Baldi , Air , Botol , Cawan , Gelas .
Langkah pengajaran
:
Set Induksi :
· Guru
menunjukkan dua bekas yang sama saiz .
· Murid
– murid diminta mengenalpasti
bekas yang mempunyai isipadu banyak atau sedikit .
· Guru
menunjukkan gambar yang berkaitan dengan isipadu cecair .Murid-murid diminta
bercerita tentang gambar . Guru membimbing murid mengaitkan isi padu dengan dengan kandungan
jus atau susu .
Langkah 1:
· Guru
membimbing murid memahami makna isipadu cecair dengan menunjukkan beberapa bekas yang mengandungi air . Guru
menunjukkan isipadu yang berbeza dalam setiap bekas .
· Murid-murid
diminta mengenalpasti isipadu air sama ada banyak ataupun sedikit .
· Murid-murid
diminta mengisi air dalam bekas dengan
menunjukkan ( simulasi ) isipadu banyak atau sedikit .
Langkah 2:
· Murid-murid
mendengar penerangan daripada guru mengenai istilah perbandingan isipadu cecair di dalam bekas yang
sama dan juga
tidak sama .
· Guru
menunjukkan cara mengukur isi padu dengan
betul - penuh , separuh dan suku
.
Langkah 3:
· Murid
dibahagikan kepada 4 kumpulan . Setiap kumpulan diberi 3 bekas yang berlainan .
· Murid-murid
diminta menyukat isi padu cecair dengan menggunakan bekas yang disediakan dengan menggunakan unit
bukan piawai .
· Setiap
kumpulan diminta menyukat dan
melengkapkan jadual .
Langkah 4:
· Guru
mengedarkan Lembaran Kerja dan minta murid menyelesaikannya.
· Penyemakan
dilakukan bersama-sama.
Penutup:
· Guru
membimbing murid membuat rumusan berdasarkan aktiviti yang dijalankan.
· Guru
memurnikan lagi rumusan yang dibuat oleh murid dan menegaskan
bahawa bekas penyukat yang berbeza akan menghasilkan jawapan yang berbeza .
bahawa bekas penyukat yang berbeza akan menghasilkan jawapan yang berbeza .
3. Refleksi
Pengajaran Mikro
Alhamdulillah , syukur kehadrat
Ilahi kerana dengan izinNya
jua pengajaran mikro saya dapat
dilaksanakan dengan jayanya .
Pada hari ini , saya
telah berjaya untuk menyiapkan rakaman pengajaran mikro . Bagi memenuhi tugasan mikro pengajaran ini , saya telah
memilih sub-topik bagi Sukatan Geometri iaitu
isipadu cecair . Untuk tugasan
ini , saya telah memilih Langkah 1.
3.1 Kekuatan
Sesi pengajaran yang saya
jalankan hari ini berjalan dengan
lancar sepertimana yang telah dirancangkan . Murid-murid aktif melibatkan diri
dalam sesi pengajaran dan pembelajaran . Suara saya yang lantang dan jelas banyak membantu sesi
pengajaran dan pembelajaran . Dengan adanya suara yang lantang ini ,
murid-murid dapat mendengar dengan jelas penerangan yang saya berikan .
Murid-murid juga dapat menumpukan
sepenuh perhatian semasa sesi pengajaran
dan pembelajaran yang dijalankan .
Selain daripada itu , arahan
yang saya berikan juga jelas dan mudah difahami oleh murid-murid . Dengan ini murid-murid
mudah memahami arahan yang saya berikan . Murid-murid sememangnya memberi fokus semasa saya menyampaikan pengajaran dengan adanya arahan
yang jelas dan mudah difahami . Ini banyak memudahkan saya menyampaikan isi
pengajaran . Murid-murid dengan jayanya dapat mengenalpasti pengukuran isipadu
cecair dengan menggunakan unit bukan
piawai .
Murid-murid juga
seronok dalam menjalankan
aktiviti yang dijalankan . Mereka dengan
penuh bersemangat melibatkan diri dalam
aktiviti pengukuran yang menggunakan unit bukan piawai . Mereka juga dengan
mudah mengenalpasti sukatan menggunakan unit bukan piawai .
3.2
Kelemahan
Dalam
pengajaran saya hari ini , saya merasakan penglibatan pelajar yang lemah
( Kumpulan C ) sangat pasif . Mereka tidak
yakin dalam menyatakan jawapan . Mereka juga tenggelam dalam kesibukan
murid-murid lain dalam memberikan jawapan . Ini amat merisaukan saya setiap kali
sesi pengajaran dijalankan . Saya sering
mengingatkan mereka agar
tidak lalai semasa saya
membuat penerangan . Selain
daripada itu , terdapat murid yang berebut-rebut
semasa aktiviti dijalankan . Walaupun ini merupakan semangat
murid yang ingin tahu dalam aktiviti yang dijalankan , saya pada
mulanya bimbang kerana mungkin akan
mengganggu perjalanan
pengajaran saya yang
seterusnya . Aktiviti yang saya
jalankan juga kelihatan
agak mudah bagi murid
yang cerdas .
3.3
Langkah Mengatasi
Bagi mengatasi masalah murid
yang pasif ini , saya telah memastikan mereka terlibat dalam sesi
pengajaran dan pembelajaran . Mereka juga telah diberi peluang yang sama dengan
murid-murid lain untuk melibatkan diri . Saya tidak akan membiarkan
mereka terus tenggelam dalam menguasai pembelajaran . Saya telah
memanggil nama mereka
untuk melibatkan diri dalam aktiviti yang dijalankan . Walaupun mereka ini
memberikan jawapan yang
kurang tepat , saya telah membimbing mereka
untuk memberikan jawapan
yang tepat dan
betul . Saya juga telah memastikan
murid yang cerdas
terus aktif melibatkan diri
dalam aktiviti yang
dijalankan tanpa mengabaikan rakan
mereka yang lemah . Saya
menyedari bahawa aktiviti ini
agak mudah bagi
murid-murid yang cergas , namun saya
terpaksa berbuat sedemikian
kerana mengambilkira semua aspek
kecerdasan murid-murid dalam
kelas yang saya
ajar . Sekiranya saya mengajar
dengan aras yang
terlalu tinggi pada pemulaan
topik , saya amat khuatir
murid-murid yang lemah
terus ketinggalan . Saya amat
menyedari perbezaan aras
murid yang ada
semasa melaksanakan sesi
pengajaran dan pembelajaran .
No comments:
Post a Comment