Bahagian
II
PENGAJARAN MAKRO
Tarikh : 20
OKTOBER 2011
Masa : 1120
– 1220
Kelas : TAHUN
1
Bilangan pelajar : 31
orang
Mata Pelajaran : Matematik
Bidang : Sukatan dan Geometri
Tajuk : Masa
dan Waktu
Standard Kandungan : Murid-murid
dibimbing untuk:
5.2
Menyebut dan menulis waktu
Standard
Pembelajaran : Murid-murid berupaya untuk menyebut
dan menulis waktu menggunakan jam
analog .
Objektif pelajaran : Pada akhir sesi pengajaran dan
pembelajaran ini,
murid-murid dapat :
murid-murid dapat :
a) menyebut dan menulis waktu dalam jam dengan menggunakan jam analog .
b) menyebut dan menulis waktu dalam
setengah jam dengan menggunakan jam
analog .
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid-murid
telah mengenalpasti setengah dan satu perempat berdasarkan muka jam .
Nilai : Bertanggungjawab
dan menghargai masa .
Bahan Bantu Mengajar : Jam
analog , gambar jam , lembaran kerja.
Langkah pengajaran
:
Set
Induksi ( mengimbas kembali pelajaran yang lepas ) :
·
Murid-murid diminta
menyanyikan lagu hari dalam seminggu dan juga nama bulan dalam setahun .
· Murid – murid menyatakan
waktu setengah dan satu perempat berdasarkan muka jam yang ditunjukkan oleh
guru .
·
Guru bersoal jawab dengan
murid berdasarkan waktu yang ditunjukkan pada muka jam .
Langkah 1:
·
Guru dan murid-murid
bersoaljawab tentang aktiviti harian berdasarkan waktu dalam jam
·
Murid-murid dibimbing
mengenalpasti dan menyebut waktu dalam jam dan setengah jam . Murid-murid
dipilih secara rawak menyatakan waktu dalam jam
berdasarkan jam analog yang ditunjukkan .
·
Murid-murid dibimbing
mengenalpasti dan menulis waktu dalam
setengah jam. Murid-murid dipilih secara rawak menulis waktu dalam setengah jam berdasarkan jam analog yang ditunjukkan .
Langkah 2:
·
Murid-murid dipilih secara
rawak menunjukkan muka jam berdasarkan
pada kad yang ditunjukkan .
·
Soaljawab guru dan murid
tentang jawapan yang ditunjukkan oleh murid yang dipilih .
·
Guru akan memperbetulkan
kesilapan serta merta yang dilakukan oleh
murid sewaktu menunjukkan muka jam .
Langkah 3:
·
Guru mengedarkan Lembaran
Kerja dan minta murid menyelesaikannya.
·
Penyemakan dilakukan
bersama-sama.
Penutup:
·
Guru membimbing murid
membuat rumusan berdasarkan aktiviti yang dijalankan.
·
Guru memurnikan lagi rumusan
yang dibuat oleh murid dan menegaskan
bahawa jarum jam dan jarum minit yang menunjukkan waktu dalam jam dan setengah jam adalah perlu tepat .
bahawa jarum jam dan jarum minit yang menunjukkan waktu dalam jam dan setengah jam adalah perlu tepat .
4. Refleksi
Makro Pengajaran
Bagi pengajaran makro , saya telah memilih topik masa
dan waktu . Saya telah membina
rancangan pengajaran yang teliti dan teratur . Saya memperuntukkan masa 30 minit
dalam pengajaran makro ini .
Saya telah mencuba untuk melakukan yang terbaik bagi memastikan keberkesanan
proses pengajaran dan pembelajaran saya, kerana ia merupakan satu tanggungjawab
dan amanah dari Allah s.w.t .
Allah s.w.t telah
berfirman didalam al-Quran al-Karim yang bermaksud: “Sesungguhnya kami telah menawarkan
amanah (tanggungjawab) kepada langit, bumi dan gunung-ganang,tetapi mereka
enggan untuk memikulnya dan takut terhadap tanggungjawabnya.manusia mahu
memikulnya tetapi manusia itu banyak kesalahan dan bodoh.”
( surah al-Ahzab: 72 )
Untuk memastikan keberkesanan pengajaran
dan pembelajaran ini , saya telah
membahagikan tugasan saya kepada tiga bahagian penting iaitu sebelum proses
pengajaran dan pembelajaran ( Rancangan
Mengajar ) , semasa proses pengajaran dan pembelajaran dan selepas proses
pengajaran dan pembelajaran ( Refleksi
). Saya telah merancang
rancangan mengajar yang
teliti dan bersesuaian dengan
aras murid serta pengetahuan
sedia ada mereka .
4.1 Kekuatan
Sesi pengajaran dan pembelajaran saya
pada hari ini berjalan dengan baik . Objektif tercapai sepenuhnya . Saya sangat
berpuas hati dari segi kawalan suara . Suara
saya yang jelas , sememangnya memudahkan murid ke arah mencapai objektif pengajaran . Murid-murid
dengan mudah menyatakan waktu dalam jam dan setengah jam menggunakan jam analog
.Suara yang jelas semestinya merupakan suatu aset yang penting bagi seorang
guru . Dengan suara yang jelas ini ,
saya mudah untuk mengawal disiplin di dalam bilik darjah . Murid-murid fokus
dengan apa yang saya sampaikan . Dengan ini, mereka juga menunjukkan minat yang meransangkan semasa
saya menyampaikan sesi pengajaran .
Murid-murid aktif melibatkan diri dalam
aktiviti menyebut dan menulis waktu
dalam angka dan perkataan .
Gambarajah ( bahan bantu mengajar ) yang saya sediakan banyak membantu pengajaran
saya pada hari
ini . Saya merasakan bahan
bantu mengajar yang saya
sediakan ini sememangnya
banyak membantu murid-murid memahami
isi pelajaran . Saya juga
telah menyediakan jam
analog untuk membimbing mereka
mengaitkan isi pelajaran
dengan pengalaman kehidupan
seharian mereka di rumah . Mereka telah dibimbing menyebut
waktu yang betul dengan menggunakan jam analog tersebut .
Selain daripada itu , aktiviti yang
dijalankan juga sangat
menarik minat murid . Semua murid
berlumba-lumba untuk menyatakan
waktu yang ditunjukkan pada
muka jam . Ini menunjukkan
mereka jelas dengan
isi pelajaran yang
saya sampaikan . Strategi penyoalan
saya juga banyak
membantu pengajaran saya pada
hari ini . Saya merancang untuk
menggunakan soalan-soalan yang ringkas
dan mudah difahami
oleh murid. Ini juga
banyak membantu murid-murid
dalam mencapai objektif
pengajaran .
4.2 Kelemahan
Terdapat
beberapa kelemahan dalam
sesi pengajaran saya
pada hari ini . Murid-murid yang
berlumba-lumba untuk memberikan
jawapan sebenarnya mengundang
ke arah masalah kawalan bilik
darjah . Saya telah menyedari
keadaan ini dari awal
lagi dan saya
perlu bertindak dengan
cepat .
Beberapa
orang murid tidak
memberi perhatian semasa
saya membuat penerangan . Mereka leka
bermain sesama sendiri di bahagian
belakang . Ini mungkin disebabkan mereka
tidak berminat dengan
pelajaran yang disampaikan .
Keadaan ini berlaku
semasa saya sibuk
membimbing murid-murid di bahagian
hadapan kelas .
Semasa murid-murid meneruskan
latihan dengan aktiviti lembaran
kerja , masih terdapat murid-murid Kumpulan C yang kurang faham
dalam penyelesaian latihan .
Saya tidak membiarkan
masalah ini berterusan . Saya bertindak membimbing murid-murid
tersebut secara berkumpulan .
Saya
juga merasakan pengajaran
saya pada hari terlalu
cepat dan nampaknya seperti
murid-murid tertekan dengan
apa yang saya
mahukan daripada mereka . Sikap saya seperti ini
mungkin menyebabkan ada
dikalangan murid-murid yang
tidak dapat mengikuti
rentak pembelajaran dengan sepatutnya .
4.3 Langkah Mengatasi
Murid – murid yang
berlumba untuk menjawab soalan yang
saya kemukakan perlu ditegur .Keadaan ini
mengganggu konsentrasi saya dalam aktiviti pengajaran
dan pembelajaran . Mereka perlu
diperjelaskan
langkah-langkah yang betul
semasa ini menjawab soalan
yang diberikan . Ini adalah
untuk mengelak daripada
berlakunya keadaan kelas
yang tidak terkawal . Saya akan
memastikan murid-murid perlu
tahu peraturan dengan
jelas semasa ingin
menjawab soalan semasa sesi
pengajaran dan pembelajaran
yang akan datang . Ini adalah untuk
memastikan keadaan disiplin dalam
bilik darjah terkawal .
Bagi
murid-murid yang tidak
jelas tentang latihan
yang diberikan , saya telah
membimbing mereka secara
berkumpulan dan individu .
Saya memberi penerangan
dengan jelas tentang
apa yang sepatutnya
mereka perlu lakukan . Dengan cara ini , murid-murid yang
tidak jelas sebelumnya telah
berjaya menyiapkan latihan
yang diberikan .
Dengan
sikap saya yang
terlalu mendesak murid , saya berharap
pada masa yang akan datang
saya perlu memperbaiki
diri saya agar
murid-murid bersedia sepenuhnya
menerokai apa yang sepatutnya
mereka pelajari . Saya berharap semoga di masa
yang akan datang
saya dapat memperbaiki
mutu pengajaran di dalam bilik
darjah .
No comments:
Post a Comment